onsdag, januari 21

Dag 4 - Favoritmotto

Det här var en enkel en, självklart är det ju mottot som jag har tatuerat på insidan av handleden: "Make a nipple". Fast det kanske inte säger er så mycket? Ni kanske tror att jag är lite sjuk i huvudet som har tatuerat in ordet "nipple" på mig själv. Och jovisst, det är lite annorlunda och knasigt, men det är ju precis sån jag är! 

Men det här är väl ett ypperligt tillfälle för mig att försöka förklara dessa tre små ord. Jag ska se om jag lyckas väl, har aldrig försökt förklara det i skrift förut, brukar behöva använda händerna som hjälp för att försöka måla upp en bild för den jag förklarar det för. Istället tar jag och infogar ett jättesnyggt mästerverk jag just fick fram i paint! 

Okej. Så som ni ser på bilden är det ett hus i mitten (lila såklart, eftersom jag älskar lila) och sen är det en svart ring runt. Den svarta ringen är ett staket. Innanför staketet är det alltså typ mitt hem, där är allt som känns tryggt att göra, det är säker mark. Till exempel umgås med familjen, sitta och mysa i soffan, gå och handla, dvs. situationer som jag känner att jag kan slappna av i och vara mig själv. 
    Utanför staketet är det främmande mark. Saker man aldrig gjort förut, platser man aldrig besökt, läskiga situationer. Och ibland måste man gå över sitt staket och pröva på nya saker i världen för att kunna växa, även om det ibland kan kännas väldigt bra att stanna innanför staketet. Och när man då klättrat över staketet en gång, eller kanske fler beroende på hur man är som person, så börjar ju det området kännas lite tryggare. Då kan man efter ett tag utöka sitt staket och bygga det runt det nya området, för då är det också säker mark (den gråa halvcirkeln). 
   Och då, om man tittar tillbaka lite, så har man gjort en bröstvårta, en rund form med en liten utstickande plupp, en tutte! Och där har ni det: Make a nipple! Med korta ord; våga göra något nytt. 

För mig så har dessa orden hjälpt mig enormt, speciellt det senaste året, jag kämpar med en svår ångest för nya saker/människor/situationer. Men jag vill inte ha ångest, jag vill våga pröva på nya saker, jag vill leva mitt liv och göra det jag vill, och det gör jag nu, med hjälp av en liten extra push av dessa tre små ord. 

Så ut och gör bröstvårtor nu gottfolk! Lev livet till fullo! c: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar