lördag, januari 24

Dag 8 - Mina rädslor

Okej. Det blev visst inga bilder idag heller, hade fullt upp till klockan tre typ och då när jag kom på det så hade halva dagen redan passerat. Nytt försök igen sen! Låt oss under tiden diskutera rädslor...

Jag tror jag kan dela upp mina rädslor i fyra kategorier: Mina konstiga rädslor, vardagliga rädslor, djupa/personliga rädslor och orealistiska rädslor.

Vi börjar med mina egna konstiga rädslor, sådana som de flesta inte förstår sig på: Jag är rädd för hästar. Har alltid varit det och kommer antagligen alltid vara det. Läskiga typer... Kanske lite vackra på avstånd, men jag tänker inte gå i närheten av dem. Aldrig!

Men sen har vi lite mer saker som faktiskt är läskiga på riktigt för dem allra flesta, vanliga rädslor: Att gå ensam ute när det är mörkt, rädslan för att bli påhoppad och rånad (eller värre), eller att det händer något hemskt med någon person man älskar.

Djupa/personliga rädslor. Här har vi djupa och mörka saker. Vanligtvis känner jag inte av dessa så ofta, jag är en ganska munter och positiv typ faktiskt! Men vissa kvällar när man gått och lagt sig (och självklart börjar hjärnan spinna på full fart och håller en vaken) så kommer dessa rädslor upp till ytan: Tänk om jag inte hittar kärleken igen? Vågar jag hitta den igen, tänk om jag blir sårad? Om jag hittar kärleken, kommer den känna samma sak tillbaka eller duger jag inte? Kommer jag ens hitta ett jobb? Jag söker och söker men det ger ingenting. Är jag bra som jag är, eller kan jag bli en bättre människa än vad jag är? Vad kan jag göra mer för att bli bättre?
    Djupa funderingar, djupa rädslor. Ännu värre blir det när man drar tillbaka synen och tittar ner från rymden, vem är jag, en liten ynka människa som lever några år och sen dör jag, en myra i en gigantisk stack som egentligen inte gör någon större nytta, eller?
    Men okej, nu räcker det, nu blir det lite för mörkt. Men ibland blir det så. Men kom ihåg, jag är en munter människa som för tillfället lever livet och utforskar och allt. Även om jag kanske lät på gränsen till självmordsbenägen nyss så är jag inte i närheten av det.

Sist har vi mina orealistiska rädslor, och även lite underhållande när man tänker på det. "Vad fan tänker hon här?" undrar ni säkert. Men det är enkelt. Saker man är rädd för men som aldrig egentligen skulle kunna inträffa. Som att det är ett monster under sängen ibland som kommer ta din fot om du har den utanför täcket. Eller att det bor ormar under badkaret som biter dig om du kikar in därunder (väldigt jobbigt om man behöver städa där under). Eller min personliga stora rädsla, att dinosaurier kommer tillbaka och tar över jorden igen och äter upp oss alla. Eller varför inte att bli invaderade av aliens? Eller att Samara Morgan från The ring kommer utkrypande från tvn en kväll... usch.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar